Janacsek Karolina

Weblap: https://sites.google.com/site/janacsekkarolina/

.

Önéletrajz

Tanulmányok

  • 2009 – 2012 Klinikai Orvostudományok PhD (SZTE Általános Orvostudományi Kar)
  • 2004 – 2009 Pszichológia BA, MA (SZTE Pszichológiai Intézet)

Munkahely

  • 2012 – jelen Egyetemi adjunktus, ELTE PPK Pszichológiai Intézet, Klinikai Pszichológia és Addiktológia Tanszék
  • 2010 – 2012 Egyetemi tanársegéd, SZTE BTK Pszichológiai Intézet
  • 2009 – 2010Gyakornok, SZTE BTK Pszichológiai Intézet

Ösztöndíj, elismerések

  • Pro Scientia aranyérem – 2009.
  • Első helyezés és Második helyezés – XXIX. OTDK, Pécs, 2009
  • Különdíj – XXIX. OTDK, 2009 – „A legértékesebb tudományos eredmény eléréséért”
  • Sófi József Ösztöndíj –  2008/2009 tanév
  • „2009. évi legjobb fiatal előadó” – Magyar Pszichiátriai Társaság éves nagygyűlése
  • Első helyezés és Különdíj – XXVIII. OTDK, Piliscsaba, 2007
  • Pro Renovanda „Diákok a Tudományért” Alapítvány ösztöndíja – 2007

Tisztségek

  • 2011 – 2012 Intézményi TDK szervezés
  • 2011 – 2012 Hallgatók intézményi kurzusértékelésének megszervezése, lebonyolítása

Kutatási érdeklődési terület

  • Az emlékezeti és tanulási folyamatok egész életen át tartó fejlődése
  • Emlékezeti diszfunkciók fejlődési zavarokban, viselkedéses addikciók hátterében, valamint pszichiátriai és neurológiai megbetegedések esetén
  • Kognitív funkciók és a személyiség kapcsolata
  • Emlékezeti és nyelvi folyamatok kapcsolata
  • Neuropszichológiai mérőeljárások magyar nyelvű validálása

Kutatások

  • Hogyan fejleszthető a készségtanulás? A tanulási instrukciók szerepe a készségtanulásban gyerekkortól időskorig
  • Az egokontroll, egorugalmasság és impulzivitás kapcsolata a készségtanulással
  • A társas összehasonlítás és versengés szerepe a készségtanulásban
  • kockázatkereső viselkedés idegtudományi háttere
  • A szekvenciatanulás jellemzői, szerepe a kognitív (nyelvi, zenei), mozgásos és társas készségek hátterében
  • Az emlékezeti, tanulási funkciók és személyiség kapcsolatát meghatározó gén-agy-viselkedés interakciók feltárása

Oktatás

  • Differenciált kutatásmódszertan általános-, személyiség- és fejlődéslélektanból (BA)
  • Módszertani alapismeretek előadás és gyakorlat (BA)
  • Módszertani készségfejlesztés: Többváltozós statisztika (MA)
  • Fejlődéslélektan I. és II. gyakorlat (BA)
  • Általános és kísérleti pszichológia IV. előadás és gyakorlat: Nyelv és gondolkodás (BA)
  • Általános és kísérleti pszichológia I. gyakorlat: Észlelés (BA)
  • Általános és kísérleti pszichológia II. gyakorlat: Emlékezet (BA)
  • A tanítás-tanulás fejlődéslélektani alapjai (MA tanárképzés)
  • Bevezetés a pszichológiába

Publikációk

Könyvfejezetek
Nemeth, D., & Janacsek, K. (2012). Learning and Consolidation in Autism. In N. M. Seel (Ed). Encyclopedia of Learning Sciences (pp. 1771-1772). New York, NY: Springer Publishing Group.

Polner, B., Nemeth, D., Janacsek, K.,  & Kovács, Z. A. (2012). Hypnosis boosts implicit skill learning. In: Németh D., Harsányi Sz. G. & Janacsek, K. (Eds.). Psychological Studies – Szeged (Szegedi pszichológiai tanulmányok – 2012) (pp. 7-18), JGYTF Kiadó, Szeged.

Szatlóczki, G., Rea, B., Janacsek, K., & Nemeth D. (2012). Implicit sequence learning and working memory in dementia. In: Németh D., Harsányi Sz. G. & Janacsek, K. (Eds.). Psychological Studies – Szeged (Szegedi pszichológiai tanulmányok – 2012) (pp. 33-46), JGYTF Kiadó, Szeged.

Szépfalusi, N., Prievara, D. K., Turi, Z., Janacsek, K., & Nemeth D. (2012). The online and offline investigation of inflectional morphology. In: Németh D., Harsányi Sz. G. & Janacsek, K. (Eds.). Psychological Studies – Szeged (Szegedi pszichológiai tanulmányok – 2012) (47-58), JGYTF Kiadó, Szeged.

Turcsik, Á. B., Farkas, G., Janacsek, K., & Nemeth, D. (2012). Effects of experimental communication factors on working memory performance. In: Németh D., Harsányi Sz. G. & Janacsek, K. (Eds.). Psychological Studies – Szeged (Szegedi pszichológiai tanulmányok – 2012) (87-96), JGYTF Kiadó, Szeged.

Jagodics, B., Polner, B., Tóth, B., Ottlakán, A., & Janacsek, K. (2012). The relationship between creativity and personality traits. In: Németh D., Harsányi Sz. G. & Janacsek, K. (Eds.). Psychological Studies – Szeged (Szegedi pszichológiai tanulmányok – 2012) (189-200), JGYTF Kiadó, Szeged.

Turi Zs., Janacsek K. & Németh D. (2010). A lexikális kétértelműség feldolgozását befolyásoló faktorok. In: Németh D., Harsányi Sz. G. & Szokolszky Á. (szerk.). Szegedi pszichológiai tanulmányok – 2010, JGYTF Kiadó, Szeged, 97-104.

Balogh V., Janacsek K., Fazekas M. & Németh D. (2010). Egy újabb darab az autizmus kirakójátékából: Autizmus és implicit tanulás. In: Németh D., Harsányi Sz. G. & Szokolszky Á. (szerk.). Szegedi pszichológiai tanulmányok – 2010, JGYTF Kiadó, Szeged, 105-112.

Fekete R., Filep O., Gyüre T., Ujvári K., Janacsek K. & Németh D. (2010). A munkamemória fejlődésének vizsgálata: Új magyar nyelvű sztenderdizált eljárások. In: Németh D., Harsányi Sz. G. & Szokolszky Á. (szerk.). Szegedi pszichológiai tanulmányok – 2010, JGYTF Kiadó, Szeged, 123-132.

Janacsek K. & Németh D. (2010). Az öregedés hatása az implicit készségek konszolidációjára. In: Németh D., Harsányi Sz. G. & Szokolszky Á. (szerk.). Szegedi pszichológiai tanulmányok – 2010, JGYTF Kiadó, Szeged, 133-140.

Janacsek, K. (2008). Statisztika. In: Krajcsi, A. (2008). Kísérletvezérlés és adatelemzés a kognitív kutatásban. JGYF Kiadó, Szeged, 163-182.

Tánczos, T., Mészáros, T., Janacsek, K. & Németh, D. (2007). Hallási mondatterjedelem teszt – A Listening Span teszt magyar nyelvű verziójának alapjai, In: Németh, D., Krajcsi, A. & Szokolszky, Á. (Szerk) Szegedi pszichológiai tanulmányok – 2006, JGYTF Kiadó, Szeged, 37-48.

Nemzetközi folyóirat közlemények
* – első szerző vagy azzal egyenrangú, kiemelt szerző

Kincses, Z. T., Szabó, N., Tóth, E., Zádori, D., Faragó, P., Németh, D., Janacsek, K., Babos, M., Klivényi, P., & Vécsei, L. (in press). Diffusion MRI Measured White Matter Microstructure as a Biomarker of Neurodegeneration in Preclinical Huntington’s Disease. Clinical Neuroscience (Ideggyógyászati Szemle).

Nemeth, D., Turcsik, A.D., Farkas, G., & Janacsek, K.* (in press). Social Communication Impairs Working Memory Performance. Applied Neuropsychology.

Nemeth, D., Janacsek, K.*, Polner, B., & Kovacs, Z. A. (in press). Boosting human learning by hypnosis. Cerebral Cortex, DOI: 10.1093/cercor/bhs068.

Hallgató, E., Győri-Dani, D., Pekár, J., Janacsek, K.*, & Nemeth, D. (in press). Perceptual – Motor learning debate in skill acquisition: the role of consolidation. Cortex, DOI: 10.1016/j.cortex.2012.01.002.

Klivenyi, P., Nemeth, D., Sefcsik, T., Janacsek, K.*, Hoffmann, I., Haden, G., Londe, Z., Vecsei, L. (2012). Cognitive Functions in Ataxia with Oculomotor Apraxia Type 2. Frontiers in Neurology, 3(125), DOI: 10.3389/fneur.2012.00125.

Nemeth, D., Dye, C. D., Sefcsik, T., Janacsek, K.*, Turi, Zs., Londe, Zs., Klivenyi, P., Kincses, T. Z., Szabó, N., Vécsei, L., & Ullman, M. T. (2012). Language deficits in Pre-Symptomatic Huntington’s Disease: Evidence from Hungarian. Brain and Language, 121, 248-253.

Janacsek, K.*, Fiser, J. & Nemeth, D. (2012). The best time to acquire new skills: Age-related differences in implicit sequence learning across life span. Developmental Science, 15(4), 496-505.

Nemeth, D., Csabi, E., Janacsek, K.*, Varszegi, M., & Mari, Z. (2012). Intact implicit probabilistic sequence learning in Obstructive Sleep Apnea. Journal of Sleep Research, 21, 396-401.

Janacsek, K.*, & Nemeth, D. (2012). Predicting the future: from implicit learning to consolidation. International Journal of Psychophysiology, 83(2), 213-221.

Nemeth, D., & Janacsek, K.* (2011). Are Children with Autism Good or Bad Learners? Proceedings of the National Academy of Sciences United States of America, 108(15), E57. Letter-to-editor.

Nemeth, D., Janacsek, K.*, Csifcsak, G., Szvoboda, G., Howard, J. H. Jr., & Howard, D. V. (2011). Interference between sentence processing and probabilistic implicit sequence learning. PLoS ONE, 6(3): e17577.

Nemeth, D., & Janacsek, K.* (2011). The dynamics of implicit skill consolidation in young and elderly adults. Journal of Gerontology Series B: Psychological Sciences, 66B(1), 15-22.

Nemeth, D., Janacsek, K.*, Balogh, V., Londe, Zs., Mingesz, R., Fazekas, M., Jambori, Sz.,  Dányi, I., & Vetró, Á. (2010). Learning in Autism: implicitly superb. PLoS ONE, 5(7), e11731.

Nemeth, D., Janacsek, K.*, Londe Zs., Ullman, M. T., Howard D. V., & Howard, J. H. Jr. (2010). Sleep has no critical role in implicit motor sequence learning in young and old adults. Experimental Brain Research, 201(2), 351-358.

Sefcsik, T., Nemeth, D., Janacsek, K.*, Hoffmann, I., Scialabba, J., Klivenyi, P., Ambrus, G., Haden, G., Vecsei, L. (2009). The role of the putamen in cognitive functions – A case study. Learning and Perception, 2, 215-227.

Nemeth, D., Hallgato, E., Janacsek, K.*, Sandor, T., & Londe Zs. (2009). Perceptual and motor factors of implicit skill learning. Neuroreport, 20, 1654-1658.

Magyar nyelvű folyóirat közlemények

Heilmann, Á., Szépfalusi, N., Janacsek, K., & Németh, D. (in press). Szavak és memória: a komplex morfológiájú szavak feldolgozásának kapcsolata a munkamemóriával. Általános Nyelvészeti Tanulmányok, XXV.

Csábi, E., Janacsek, K., Várszegi, M. & Németh, D. (2011). Az alvás differenciált hatása a munkamemória teljesitményre és a készségtanulásra: Kognitiv funkciók obstruktiv alvási apnoeban. Psychiatria Hungarica, 26(2), 78-86.

Huszár, T., Makra, E., Hallgato, E., Janacsek, K., Nemeth, D. (2010). A tabuszavak hatása lexikális döntési helyzetben. Psychiatria Hungarica, 25(6), 525-537.

Turi, Zs., Janacsek, K., & Németh, D. (2010). A munkamemória, a szógyakoriság és a kontextus szerepe a lexikális kétértelműség feldolgozásában. Pszichológia, 30(4), 295-315.

Janacsek, K.*, Tánczos, T., Mészáros, T.  & Nemeth, D. (2009). A munkamemória új magyar nyelvű neuropszichológiai mérőeljárása: A hallási mondatterjedelem teszt (HMT). Magyar Pszichológiai Szemle, 64(2), 385-406.

Igács, J., Krajcsi, A. & Janacsek, K. (2008). A numerikus feldolgozás és számolás teszt (NFSZT) magyar változata. Magyar Pszichológiai Szemle, 63, 633-649.